Bojovat za myšlenku, která je ve všeobecné nemilosti není rozumné a to i kdyby byla všeobecně správná a prospěšná. Minimálně to představuje ztrátu času. Do této situace se dostal u nás dodavatelský model, který známe pod názvem PPP (spolupráce veřejného a soukromého sektoru). Zahraniční zkušenosti nejsou pro naší praxi podstatné, u nás by dnes volil toto schéma ve veřejné správě jen sebevrah.
Stav je důsledkem desetiletí neúspěšných bojů o vhodnou podobu tohoto modelu i zjevných přehmatů a manipulací. Je to důsledek doby, kdy se nepodařilo prosadit ani jeden významný projekt a tím neexistuje u nás prokazatelně positivní příklad. Naopak stojí proti sobě velmi zjednodušená až naivní argumentace pro i proti, únava z náročného procesu, který zatím nevedl k ničemu hmatatelnému, a obava, aby nebyl případný promotér PPP obviněn z nekalých praktik nebo chcete-li - z čarodějnictví.
Odpůrci mají dnes navrch. Vlastně ani nemusí argumentovat. Ale pokud snad, pak se opírají ve své argumentaci, či spíše propagandě, o čtyři základní téze:
• PPP model je dražší model financování než jakýkoliv jiný,
• PPP zajistí výstavbu a provoz infrastruktury veřejné služby z principu dráž než by to zajistila veřejná správa,
• PPP je skrytou formou nekalé privatizace, která je spojená s velkou korupcí a prakticky vždy s nevypověditelnými, dlouhodobě nevýhodnými smlouvami osob a firem, spjatých se stávajícím zkorumpovaným vedením veřejné správy,
• PPP propagují velké poradenské skupiny, aby vytvořily poptávku po předražených poradenských službách a pomohly k lukrativním zakázkám velkým mezinárodním tj. zahraničním investorským skupinám.
Jména osob a firem se mění projekt od projektu, ale argumentace je neměnná. Konzistentně stejný je odpor i Ministerstva financí, které považuje model PPP za model skrytého zadlužení, což je v době otevřeného boje se zadlužováním veřejného sektoru naprosto nepřípustný fenomén.
Odpůrci slaví a je jim celkem jedno, že pravdu nemají a že naší zemi ve velkém škodí. Jejich argumentace připomíná argumentaci, kterou jsem četl kdysi v Dikobrazu: "Zloději milují okurkový salát, proto každý, kdo jí okurkový salát, je zloděj". Skutečnost, že PPP může být financováno neefektivně, že může být dražší než tradiční formy výstavby a provozu, že může být prostředím pro nekalé praktiky a že s ním mají větší zkušenosti velké poradenské skupiny a renomovaní zahraniční investoři stále ještě neznamená, že to je podstata modelu. PPP model vede k zadlužení veřejné správy, ale současně vytváří užitek, který může řádově převýšit související náklady.
Těch reálných rizik tohoto modelu, stejně jako modelů jiných, je ostatně daleko víc, a nic z toho neznamená, že bychom měli investiční praxi v naší zemi zastavit zcela. Znamená to pouze jedno: projekt se musí zodpovědně a profesionálně připravit, rizika se musí důsledně ošetřit a konkrétní model realizace pečlivě připravit tak, aby ten či onen model uspokojil co nejlépe potřeby toho či onoho projektu, veřejné správy a veřejnosti. Nic míň a nic víc. Platí totiž, že dobře připravený PPP projekt pomáhá, zatímco špatně a nezodpovědně připravený PPP projekt škodí. Platí současně, že totéž můžeme říci o jakémkoliv projektu bez toho, je-li realizován formou PPP nebo nikoliv.
Hlavní příležitostí PPP modelu je skutečnost, že v některých oblastech soukromý sektor dosahuje výrazně lepších výsledků než sektor veřejný. Prostě umí některou práci lépe než úředníci a politici. A jinou práci zase umí lépe úředníci a politici. Přiznat si to není pro obě strany případného vztahu na škodu. Ale toto samo o sobě nestačí. Pokud je příležitost k tomu dělat něco lépe, neznamená to, že to je garance výsledného efektu. Od příležitosti k reálnému efektu na konci je dlouhá cesta. Jde o to, aby příležitost opravdu konečný efekt přinesla, jde o to, aby tento konečný efekt získal veřejný sektor a veřejnost, jde o to, aby konečný efekt výrazným způsobem převyšoval dodatečné investice a případná rizika. Jde o to, aby konečný efekt byl přesvědčivý a zlomil odpor škarohlídů a nekvalifikované veřejnosti, která byla infikována semenem nedůvěry.
Je to náročný úkol, takže stojí za to položit si otázku, má-li smysl ho podstoupit. Má, za určitých okolností. Tou hlavní podmínkou je, že daný projekt realizovaný formou PPP opravdu objektivně nabízí příležitost významné přidané hodnoty v porovnání s tradiční formou realizace. Je-li tomu tak, začínáme z pozice pravověrného. To samo o sobě však nestačí. Další podmínkou je silné a dlouhodobě stabilní postavení veřejného zadavatele, jeho kredibilita u veřejnosti vzbuzující důvěru, že tento projekt nebude dalším z projektů, tunelujících veřejný rozpočet. Touto podmínkou jsme vlastně uzavřeli přístup PPP modelu na český trh, protože naši politici nemají stabilní postavení a jejich kredibilita je více než problematická. Úspěch PPP projektu však splnění této podmínky vyžaduje. Třetí podmínkou je vysoce profesionální a transparentní příprava projektu. Odborníci v této oblasti u nás jsou, důležité je proto poctivé zadání, které povede odborníky správnou cestou a ne na scestí různých kompromisů a odklonů.
Zatímco my zvoníme poslední umíráček nadějné cestě investiční praxe, která by nám mohla kromě jiného pomoci v období finanční krize a celkového útlumu veřejných investic, jinde ve světě sklízí to co zaseli, a protože je sklizeň dobrá (ne vždy, ale to je jiná diskuze), sází znovu a znovu. V sousedním Slovensku nebyla výstavba části dálnice R1 bez problémů a už se připravuje další úsek a opět metodou PPP. V Maďarsku neodradily problémy s dálnicí M1 zadavatele, který realizoval touto formou další dálniční stavby. V Polsku se připravuje výstavba dálnice A1 a to v návaznosti na jiné realizované projekty. V Rusku úspěšně realizovali část dálnice M1 a nově připravují výstavbu dálnice M10 z Petrohradu do Moskvy (8. úsek dálnice mezi 646 a 684 km). Silně propagovaný úspěch projektu mezinárodního letiště Pulkovo v Petrohradě také nezůstal jediný, dalo by se říci, že obdobnou metodou je realizována většina letišť v Ruské federaci. Nejen zahraniční projekty slaví úspěch, naše tuzemské firmy si brousí zuby na řadu projektů v cizině, kde poptávaným modelem dodávky je právě PPP (Škoda Transportation například).
Co tedy odpovíme škarohlídům, kteří neváhají pomluvit cokoliv a kdykoliv? Nesmíme se bát, ale nesmíme také jednat zbrkle a naivně. PPP projekty přináší užitek, ale vyžadují profesionální práci a maximální transparentnost. Odpor škarohlídů nakonec zlomíme úspěšnou praxí a prokázaným efektem.
__________________________________________________________________
Bulletin firmy Olbron Invent s.r.o., Praha 2012
Podrobné informace na adrese: info@olbron.cz